perjantai 21. lokakuuta 2016

Tanssikoulun vaihto ja muita tankokuulumisia


Edellisestä tankotanssipostauksestani on päässyt vierähtämään jo tovi. Syy ei toki ole se, että olisin kyllästynyt lajiin. Päinvastoin, olen vähintäänkin yhtä innostunut kuin aikaisemmin - ehkä innostuneempikin.

Syksy on kuitenkin ollut hektistä aikaa. Aloitan psykologin loppuharjoitteluni joulun jälkeen, ja siihen mennessä pitäisi saada rykäistyä kaikki viimeiset kurssit alta, sekä tietenkin naputeltua gradu valmiiksi. Opiskelukiireitä ei suinkaan ole auttanut se, että PoleAcademy vetää mua puoleensa huomattavasti enemmän kuin tenttikirjojen ääressä istuminen. Nyt olen tosin ollut pari viikkoa flunssassa, joten treenitkin ovat jääneet sikseen. Ärsyttää jo etukäteen, kun tiedän, että tangolle palaillessani hartiat tulevat olemaan taas ensimmäiset päivät ihan mielettömän jumissa.

PoleAcademyn veto on osittain syy myös hiljaisuuteen blogin puolella; kotitreenit omalla tangolla ovat jääneet vähemmälle, koska olen käynyt niin paljon tankotunneilla. Syksyn kiireiden keskellä olemme kuitenkin poikaystäväni kanssa etsineet isompaa asuntoa, joka nyt näyttäisi löytyneen! Voin siis pian sanoa hyvästit huonekalujen raahaamiselle kotitankoilun yhteydessä, ja näin ollen ehkä reipastun taas treenailemaan ja kuvailemaan enemmän kotonakin.

Alla oleva video on elokuulta, eli jo parin kuukauden takaa. Videolla treenailen pääalaspäin olemista pyörivällä tangolla. Mitenkään puhdasta tai viimeisteltyä settiä tämä ei ole, vaan käytännössä vain kooste yhdistä tankotreeneistäni.






Tankotanssin suhteen olen tehnyt myös hiljattain muutoksia. Tampereella on kaksi tankotanssikoulua: StudioMove ja PoleAcademy. Syyskuussa päätin siirtyä StudioMovelta PoleAcademylle, jolla olen nyt ehtinyt käydä noin kuukauden. Päätös tuli itsellenikin yllätyksenä, sillä viihdyin StudioMovella oikein hyvin. Tilat ovat kauniit ja valoisat, ja opettajat päteviä ja mukavia. Mulla ei ole paikasta mitään pahaa sanottavaa. Loppukesästä kävin kuitenkin huvikseni parilla PoleAcademyn kokeilutunnilla, ja tovin pohdittuani totesin, että oli muutoksen aika.

Miksi sitten päätin vaihtaa? Heti ensimmäisellä tunnilla totesin, että PoleAcademyn tunnit ovat fyysisesti selvästi raskaampia. Pyörähdyksiin, alkulämmittelyihin ja loppuvenyttelyihin käytetään vähemmän aikaa, ja tangolla tehtäviä pitoja ja invertointia harjoitellaan paljon. Tunnit ovat myös kestoltaan vartin pidempiä. Sen lisäksi PoleAcademyllä järjestetään Power pole -tunteja, joilla keskitytään erityisesti lihaskunnon parantamiseen. Tuntien raskaus olikin suurin syy päätökseeni. Koen edistyneeni StudioMovella hyvin, mutta jotta jatkossa pystyn oikeasti raskaisiin liikkeisiin, tarvitsen lisää lihasta, ja uskon saavani sitä nopeammin PoleAcademyn tunneilta.

Olen pitänyt myös siitä, että PoleAcademyn tunneilla on usein ollut melko pieni osallistujamäärä, ja ohjaus on siis ollut hyvin yksilöllistä (parhaimmillaan olen ollut ainoa ihminen tunnilla). Ylipäätään on tuntunut, että vaikeistakaan jutuista ei anneta luistaa. Kaikki tehdään, mutta jos pelottaa tai tarvitsee apua, niin opettaja ei vain neuvo vieressä, vaan oikeasti tarttuu susta kiinni ja näyttää, mitä siellä tangolla pitäisi tapahtua. Vaikeissa liikkeissä käytetään myös pareja spottaamaan, mikä itselleni ainakin tuo mielenrauhaa.

Musta on myös hirveän kivaa, että PoleAcademylla on paljon venyttelytunteja. Tuntuu, että tuntien myötä vihdoin on lähtenyt oikeasti vähän vetristymäänkin. Kuulemma mun pitäisi treenata lisää jalkalihaksia, koska niitä täytyy olla riittävästi, jotta lihakset "uskaltaa antaa periksi" spagaattiin. Jalkatreeniä aion siis alkaa tekemään säännöllisesti, kunhan olen taas kunnolla toimintakunnossa. Kyllä se spagaatti sieltä vielä jonain kauniina päivänä löytyy!

Lisäksi olen käynyt kokeilemassa PoleAcademyn käsilläseisontatunteja. Niille olen päässyt osallistumaan valitettavasti vasta pari kertaa, mutta jatkossa aion kyllä käydä niin usein kuin mahdollista. Sen lisäksi, että olisi huippua osata seisoa jossain vaiheessa kunnolla käsillä, vahvistuvat samalla myös tankotanssissa tärkeät lihakset.

Ensi viikolla sitten taas tunneille treenailemaan. Yritän saada tänne blogin puolellekin vähän uudempaa materiaalia liikkeistä, jotka tällä hetkellä ovat työn alla! :)


2 kommenttia:

  1. Kun minä aloitin tankotanssin tällä pk-seudulla ajattelin, että käyn testaamassa kaikkia kouluja ja valitsen sitten mieleiseni.

    En ikinä päässyt Pole4fittiä pidemmälle, koska siellä oli aina tunnit minulle sopivaan aikaan ja nyt olen paikan jäsen...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta mitä sitä nyt sitten hyvää vaihtamaankaan :) Mullakaan ei tosiaankaan ollu aikasemmin mitään vaihtosuunnitelmia, mutta tässä nyt vaan kävi näin :)

      Poista